Víte, že správně pečovat o komunikace v zimě je tak trochu alchymie?
Minulost ve znamení škváry
V minulosti se v zimě na silnice sypalo cokoli, zejména šlo o škváru z kotelen a tepláren. Nikdo tehdy neřešil negativní dopady na životní prostředí. Navíc to bylo jednoduché řešení, které nevyžadovalo žádné nákladné zařízení a postupy.
S vývojem doby, rostoucím provozem a vyššími nároky řidičů na kvalitu sjízdnosti komunikací byly zaváděny nové posypové materiály.
Moderní posypový materiál
Posypový materiál určený pro zimní údržbu cest se dělí:
-
na zdrsňující
- jde o kamínky nebo písek o velikosti do 8 mm (inertní posypový materiál),
- písek o velikosti 2 – 4 mm se používá na zledovatělé plochy,
- větší materiál je určen na zasněžené plochy;
-
na chemický rozmrazovací
- chlorid sodný – používá se při teplotě kolem -5 °C a jeho účinnost končí při -8°C,
- chlorid vápenatý – používá se při teplotě kolem -15 °C,
- směs obou látek – používá se při teplotách v rozmezí -8 °C až -15 °C.
V městských zástavbách se také osvědčilo použití směsi inertního a chemického materiálu v poměru 5:1.
Výhody zdrsňujícího materiálu:
- může se použít za jakéhokoli počasí a teploty,
- je účinný ihned, především na zledovatělém povrchu při nízkých teplotách.
Nevýhody:
- musí se na jaře uklízet,
- při jarním tání zanáší kanalizaci.
Výhody chemického posypu:
- umožňuje vyčistit komunikaci tzv. „na asfalt“ a na jaře nemusíme nic uklízet.
Nevýhody:
- neúčinnost chemie při teplotách pod -15 °C,
- sporný vliv na přírodu.
Údržba komunikací je věda a ať děláte, co děláte, stejně se bude stále říkat: „Silničáři zase zaspali“.